Romeo en Julia

RECENSIE’ROMEO EN
JULIA’, BEWERKING VAN DIRK TANGHE

Romeo en Julia is een van de bekendste tragedies ter wereld, zoniet het allerbekendste. Elke mens op deze aardbol ouder dan zeven kent volgens mij dit eeuwenoude verhaal… Het poëtische taalgebruik, de idyllische balkonscène en de omgeving van Verona maken van deze tragedie een bolwerk van romantiek.

Nochtans is het verhaal niet ingewikkeld of vergezocht.Integendeel! Het gaat over twee geliefden die niet mekaar mogen omgaan vanwege een vete die al jarenlang tussen hun beiden families speelt. Toch kiezen ze voor mekaar en zijn ze zelfs bereid daarvoor hun leven te laten. Voeg aan deze verhaallijn nog wat drama, liefde, haat en spanning toe en je bekomt een
verhaal dat overal ter wereld gesmaakt wordt door jong en oud.

Met hoge verwachtingen begon ik dus te kijken naar de bewerking van Dirk Tanghe. Al snel werd het me duidelijk dat mijn verwachtingen niet strookte met wat ik te zien kreeg. Dirk Tanghe week namelijk nogal af van het klassieke ‘Romeo en Julia’. Hij volgde de hoofdverhaallijn van het verhaal wel, maar de opvoering was sterk gemoderniseerd. Daardoor was het stuk bij momenten veel humoristischer dan het origineel, maar ik moet toegeven dat de
bewerking van Dirk Tanghe me niet echt kon bekoren, onder meer de  scheldtirades in het Engels en het dansfeest op de tonen van ‘Gloria’ zorgden daarvoor. De compleet gemoderniseerde balkonscène bekeek ik zelfs met enige afschuw. Die scène is zowat hét symbool van romantiek, maar ietwat ontgoocheld keek ik naar de hoofdrolspelers die
ondersteboven hingen aan een staaf, die volgens mij een tak voorstelde.Ik ben zeker niet tegen aangepaste versies van ‘Romeo en Julia’, maar geef mij dan maar ‘Gnomeo en Julliet’. Dit is een animatiefilm met tuinkabouters in de hoofdrol en wijkt dus COMPLEET af van het originele verhaal, maar bij ‘Gnomeo en Julliet’ voelde ik de romantische sfeer die het origineel
ook bij me oproept. Net die sfeer miste ik bij de bewerking van Dirk Tanghe.

Yasmina Goossens

3 reacties

Opgeslagen onder Geen categorie

3 Reacties op “Romeo en Julia

  1. hoe moet je nu weeral een bericht plaatsen? Het lukt niet bij mij.

  2. Zie mailtje via Smartschool Laura

Geef een reactie

